Hoe zit het met mijn lease-auto, provisie en onkosten tijdens ziekte?
Als u ziek wordt, blijft u in principe recht houden op een aantal arbeidsvoorwaarden zoals het gebruik van een lease-auto, laptop en/of mobiele telefoon. U hoeft deze zaken in feite alleen in te leveren als hiervoor een speciale regeling geldt.
Sommige werkgever hebben bijvoorbeeld in de arbeidsvoorwaarden een bepaling opgenomen dat de lease-auto moet worden ingeleverd als de werknemer 3 maanden ziek is. In dat geval kunt u wel verplicht zijn om deze auto in te leveren.
Ook heeft u tijdens ziekte in principe recht op doorbetaling van (uw gemiddelde) variabele beloning, overwerktoeslag en dertiende maand. Een onkostenvergoeding kan door de werkgever soms wel stopgezet worden.
Als u daadwerkelijk bonnetjes moet inleveren om in aanmerking te komen voor een onkostenvergoeding, dan kan de werkgever zich op het standpunt stellen dat u tijdens uw ziekteperiode geen onkosten hoeft te maken. U heeft dan ook geen recht op deze vergoeding. In veel gevallen is een onkostenvergoeding in feite verkapt salaris. In dat geval zou uw werkgever ook tijdens ziekte deze vergoeding betaalbaar moeten stellen.
Ook interessant voor u:
- Heb ik ook recht op loon als er sprake is van een arbeidsconflict?
- Hoe ziet het verloop van mijn re-integratie eruit?
- Op hoeveel loon heb ik recht als ik ziek ben?
- Re-integreren: eigen werk of ander passend werk?
- Wanneer kan mijn werkgever de loonbetaling tijdens mijn ziekte stopzetten?
- Wat is een deskundigenoordeel (second opinion) precies?
- Wat kan ik doen als mijn werkgever niet meewerkt aan mijn re-integratie?
- Wat kan mijn werkgever doen als ik niet meewerk aan re-integratie?
- Welke arts bepaalt uiteindelijk of ik ziek ben?