Wat zijn mijn rechten als consument bij koop aan huis (colportage)?
In de praktijk spreken we van colportage als u aan huis iets gekocht heeft en het bezoek van de verkoper niet op uw eigen initiatief heeft plaatsgevonden. In dat geval is op de verkoop de zogenaamde Colportagewet van toepassing en wordt u als consument extra beschermd. De kans bestaat namelijk dat u zich misschien onbedoeld laat overhalen om iets te kopen wat u eigenlijk niet nodig heeft.
Als het gaat om een product dat meer dan 34 euro kost, dan heeft u recht op de volgende punten:
- De verkoper (colporteur) moet ervoor zorgen dat er in tweevoud een officiële schriftelijke koopovereenkomst wordt ondertekend. Direct na ondertekening moet u een exemplaar van deze koopovereenkomst overhandigd worden.
- In de koopovereenkomst moet de naam en het adres staan van de colporteur of het bedrijf waarvoor hij werkzaam is. Verder moet er in de koopovereenkomst staan dat u de overeenkomst binnen acht dagen ongedaan kunt maken (in vaktaal: u heeft het recht om de koopovereenkomst te ontbinden).
Als bovenstaande twee punten niet of niet volledig in de koopovereenkomst zijn opgenomen, dan is de overeenkomst niet geldig (in vaktaal: nietig). Dit betekent dat u uw geld moet terugkrijgen en de verkoper het product terug kan halen.
Acht dagen bedenktijd bij verkoop aan huis
Maar ook als wel aan bovenstaande punten voldaan is, heeft u het recht om de koop binnen acht dagen ongedaan te maken. U hoeft hiervoor zelfs geen reden op te geven. Door middel van een brief kunt u de zogenaamde ontbinding van de koopovereenkomst inroepen en heeft u recht op teruggave van uw geld.
Let erop dat de acht dagen bedenktijd gaat lopen op het moment dat u de koopovereenkomst ondertekend heeft en u een exemplaar van deze overeenkomst overhandigd heeft gekregen. Wacht dus niet te lang met het inroepen van uw recht om de koop ongedaan te maken.
Uiteraard heeft u ook recht op garantie. Meer over garantie leest u in dit artikel.