Ongeluk met eigen auto op circuit hoeft niet vergoed te worden door verzekeraar.
Een eigenaar van een BMW Z3 coupé, heeft zijn auto zwaar beschadigd tijdens een open circuitdag (ook wel trackday genoemd) op het motor- en autosportcircuit Zolder in België. Volgens het gerechtshof in Amsterdam hoeft deze schade niet door de autoverzekeraar vergoed te worden.
Dubbel pech voor de bestuurder die zijn circuitdag met een domper zag aflopen, maar ook nog eens van de verzekeraar te horen kreeg dat de aanzienlijke schade niet vergoed zou worden.
Verzekeraar: schade valt onder uitsluitingsclausule
Volgens de verzekeraar viel de schade namelijk onder een uitzondering van de polis. In artikel 3 van de polisvoorwaarden stond namelijk het volgende te lezen:
“Van de verzekering is uitgesloten:
Schade, veroorzaakt tijdens of voortvloeiende uit het deelnemen aan snelheids-, regelmatigheids- of behendigheidsritten, -wedstrijden of -proeven met uitzondering van zogenaamde oriëntatie- en puzzelritten welke geheel binnen Nederland worden gehouden.”
Maar volgens de eigenaar van de BMW was er helemaal geen sprake van deelname aan een snelheids- of behendigheidsrit. Hij startte vervolgens een procedure bij de kantonrechter, waarbij hij een voorschot op de verzekeringsuitkering vorderde van ruim € 24.500. De kantonrechter wees de vordering af. Volgens de rechter moest de deelname aan de open circuitdag worden aangemerkt als het deelnemen aan een behendigheidsrit. Het beroep van de verzekeraar op de uitsluitingsclausule was volgens de kantonrechter dan ook terecht.
Verzekeraar heeft rijden op circuit niet expliciet uitgesloten
De eigenaar van de BMW laat het hier niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Volgens hem heeft de kantonrechter de plank misgeslagen en is het deelnemen aan de ‘trackday’ niet hetzelfde als het deelnemen aan een behendigheidsrit. Volgens hem wordt in het normale spraakgebruik met een behendigheidsrit bedoeld het volgen van slipcursussen, slalomoefeningen en dergelijke. De ‘trackday’ valt daarom niet onder de polis uitsluitingsclausule. Daarnaast, zo voerde hij aan, zijn er verzekeraars die het rijden op een circuit expliciet opnemen in de uitsluitingsgronden. Juist omdat deze verzekeraar dat niet gedaan heeft, mocht hij erop vertrouwen dat zijn schade onder de allrisk verzekeringspolis gedekt zou zijn.
Gerechtshof: ‘trackday’ is deelnemen aan een snelheids- of behendigheidsrit
Ook in hoger beroep krijgt de eigenaar van de BMW geen gelijk. Het gerechtshof bekrachtigt het oordeel van de kantonrechter. Het gerechtshof is net als de kantonrechter van oordeel dat de deelname aan de ‘trackday’ wel degelijk moet worden aangemerkt als het deelnemen aan een snelheids- of behendigheidsrit. Al zou de eigenaar van de BMW zelf rustig hebben gereden, en hier heeft het gerechtshof grote twijfels over, dan nog is er volgens het gerechtshof sprake van het deelnemen aan een snelheids- of behendigheidscircuit.
Het gerechtshof vindt het namelijk aannemelijk dat een belangrijk deel van de deelnemers aan de ‘trackday’ naar het circuit is gekomen om daar in georganiseerd verband hard te rijden. Ook geldt er geen snelheidslimiet op het circuit en is het toegestaan zowel links als rechts in te halen.
De eigenaar van de BWM moet dus zelf voor de schade opdraaien en kan deze schade niet bij zijn verzekeraar claimen.
Dit artikel is geschreven door de redactie van Judex.nl. Uw vragen of reactie zijn welkom op info@judex.nl.