Recht op schadevergoeding wegens geannuleerde vlucht
Op grond van een Europese verordening heeft een passagier recht op een schadevergoeding als een vliegtuigmaatschappij een vlucht annuleert, tenzij er sprake is van buitengewone omstandigheden. Een technisch mankement valt niet onder deze uitzondering, aldus de kantonrechter in Haarlem.
Het ging in deze zaak om een aantal passagiers dat een vlucht bij Lufthansa had geboekt van Amsterdam naar Frankfurt en van Frankfurt naar Bangkok. Vanwege een technisch mankement is de vlucht van Amsterdam naar Frankfurt door Lufthansa geannuleerd. De passagiers hebben op kosten van Lufthansa een nacht doorgebracht in een hotel op Schiphol. De volgende dag zijn zij op kosten van Lufthansa door China Airlines met een directe vlucht van Amsterdam naar Bangkok vervoerd.
Technisch mankement is geen buitengewone omstandigheid
De passagiers claimen schadevergoeding op basis van een Europese verordening (261/400) die regelt dat luchtvaartmaatschappijen verplicht zijn om een schadevergoeding uit te keren aan passagiers bij een geannuleerde vlucht. Lufthansa beroept zich echter op een uitzonderingsbepaling in deze Europese verordening. Als er sprake is van buitengewone omstandigheden hoeft er geen compensatie betaald te worden.
Volgens de rechter gaat het bij dergelijke buitengewone omstandigheden met name om zaken als politieke instabiliteit, weersomstandigheden waardoor de vlucht geannuleerd moest worden, beveiligingsproblemen, onverwachte vliegveiligheidsproblemen en stakingen. Een technisch mankement behoort volgens de rechter in het algemeen niet als buitengewone omstandigheid te worden aangemerkt.
De rechter kent elk van de passagiers een schadevergoeding toe van 250 euro.
Dit artikel is geschreven door de redactie van Judex.nl. Uw vragen of reactie zijn welkom op info@judex.nl