Positie van consument bij online aankopen versterkt
Door een nieuwe Europese richtlijn wordt de positie van consumenten met name bij online aankopen een stuk sterker. De Europese Commissie heeft een top 10 samengesteld met de belangrijkste voordelen voor consumenten:
1.
Consumenten worden beschermd tegen zogenaamde gratis diensten zoals horoscopen en recepten waar achteraf toch voor betaald moet worden. Volgens de nieuwe richtlijn moeten consument expliciet bevestigen dat zij zich realiseren dat het hier om een betaalde dienst gaat.
2.
Prijzen moeten online transparant en volledig worden weergegeven. Online shoppers hoeven niet te betalen voor ‘verborgen kosten’ als ze niet duidelijk voor de definitieve aankoop over deze kosten zijn geïnformeerd.
3.
Reeds aangevinkte ticketboxen voor extra diensten worden verboden. Stel je koopt online een vliegticket en op de website worden ook reis- en annuleringsverzekeringen aangeboden. Het wordt verboden om deze diensten al als aangevinkt in het scherm te tonen.
4.
De zogenaamde bedenktijd voor aankopen op het internet verdubbelt van zeven naar veertien dagen. U kunt dus binnen veertien dagen na een online aankoop besluiten om deze aankoop te annuleren. Als de verkoper u op de website niet duidelijk informeert over deze annuleringsperiode, krijgt u zelfs het recht om de aankoop binnen een jaar te annuleren. De annuleringsperiode begint bovendien pas te lopen op het moment dat u het product of de dienst ontvangen heeft en niet vanaf het moment van de online aankoop.
5.
Na een annulering is de verkoper ook verplicht om uw geld inclusief eventuele bezorgkosten binnen veertien dagen aan u te retourneren.
6.
Er komt een modelformulier waarvan u als consument gebruik kunt maken als u een online aankoop wilt annuleren. Op Judex.nl vindt u nu al een modelformulier dat u kosteloos kunt gebruiken.
7.
De verkoper mag u maximaal de kostprijs in rekening brengen voor een betaling met creditcard of andere betaalwijzen. Er mag dus niet verdiend worden aan het betalingsverkeer.
8.
Als de verkoper wil dat u zelf moet betalen voor de kosten van het terugsturen van een product, dan moet hij u hierover van te voren informeren inclusief een schatting van deze kosten. Doet de verkoper dat niet, dan moet hij deze kosten voor eigen rekening nemen.
9.
De informatie over digitale content (muziek, software) moet verbeteren, bijvoorbeeld als het gaat om het recht om kopieën van deze producten te maken.
10.
Een aantal algemene regels moet het voor bedrijven makkelijker maken om door geheel Europa zaken te doen. De regels die betrekking hebben op internetaankopen zullen binnen Europa zoveel mogelijk worden geharmoniseerd.
Tot zover het goede nieuws voor consumenten. Het slechte nieuws? Alle 27 EU-landen hebben nog twee jaar de tijd om deze regels in hun eigen nationale wetgeving door te voeren. Toch zal van deze regelgeving in de komende maanden al een preventieve werking uitgaan. Sommige websites anticiperen op deze regels en bieden bijvoorbeeld nu al de mogelijkheid aan consumenten om een aankoop binnen veertien dagen te annuleren.
Dit artikel is geschreven door de redactie van Judex.nl. Uw vragen of reactie zijn welkom op info@judex.nl